March 31, 2011

Katrin Niglas


Kombineeritud ning alternatiivsed uuringudisainid
sotsiaalteaduslikus uurimistöös

Nii tutvustab oma loengu temaatikat professor Niglas: „Kvalitatiivsete uurimismeetodite kiire areng ning vastandamine kvantitatiivsete uurimisviiside ning meetoditega on põhjuseks, miks sotsiaalteaduste metodoloogilised probleemid on viimaste kümnendite jooksul olnud niivõrd tuliste vaidluste objektiks, et on  räägitud koguni paradigmade sõjast. Vaatamata sellele, et vaidlused, mõistmatus ja vääritimõistmised pole metodoloogia-alasest diskursusest ega uurimispraktikast kadunud, on täna paljud sotsiaalteadlased veendunud, et kvantitatiivset ja kvalitatiivset metoodikat ei saa pidada vastandlikuks ning ühismõõteta lähenemiseks. Sellelt pinnalt on sündinud kolmas metodoloogiline lähenemine, mida eelkõige tuntakse mixed methods ehk segameetodi nime all.
Mis on selle uue lähenemise aluspõhimõtted – kas tegemist on kolmanda ning eelnevatega omakorda vastanduva paradigmaga või on võimalik käsitleda uurimismetodoloogiat raamistikus, mis vastandamise asemel integreerib erinevaid lähenemisi?
Teadlikkus metodoloogilistest valikutest ning seisukohtadest mõjutab oluliselt läbiviidavate teadusuuringute kvaliteeti.“



Mixed methods (MM) vs mixed-up methods

Tenzin, 1978 tõi mõiste.
Algul valideerimise võti (2...n uurijat à sama tulemus)
Täna – otsitakse konflikti à uus teadmine/ kokkulepe.
Text Box: Võib hõlmata Qual+Quan, aga olulisem on erinevate vaadete (meetodite) põrkumine à uus sünergia, kusjuures allikate metoodika on sekundaarne
K. Niglas, 2008 – vt artiklid EBSCO. 
Minu teemas:
  • How to measure?
  • How to interpret?
  • What does it really show?
  • Data collection
  • Q’s
  • Research methods
  • Analyses procedures
  • Philosophical assumptions
*Qual+Quan are separate stages of a study process. Interferences.

Guba & Lincoln – 2 paradigmat. Positivism vs konstruktivism.
5 paradigmat (vt slaidid tbl 1):
  1. Positivism
  2. Postpositivism
  3. Interpretivism
  4. Postmodernism
  5. Konstruktivism 
Participative inquiry
    Milline on filosoofiline raamistik MM’le (mixed methods) – pragmatism, postpositivism, realism, jõustav, trans-formatiivne ...?
    Uurimispraktika pole seletatav paradigmaga. Oluline on subjektiivsuse/ objektiivsuse määr.

    The Multidimensional Model:
    Teadmistepõhine loovus (informed creativity)
     
    Text Box: Andmed Quant – struktureeritud
    Qual – struktureerimata


    Hindavad uuringud – evaluation research (USA koolkond)
    Qual
    Quant
    MM

     
    Alternatiivsed uuringudisainid:
    • Teoreetiline
    •  Empiiriline
    • Arendusuuring, rakendust loov uurimus (design research)

    Design research:
    • To invent & bring into being, creating something new that does not exist in nature
    • Know-how (in the form of techniques and methods) for implementing & artifact that satisfies a set of functional requirements
    • Action research – tegevusuuring (empiirilise ja arendusuuringu segu)
    ·         Ajalooline – teoreetilise ja empiirilise vahel (augud täidetakse teooriaga)

    Dekonstrueerimine:
    • Probleem
    • Strateegia
    • Valiku meetod
    • Andmekogumise meetod
    • Andmeanalüüsi meetodid
    •  Tulemused/ järeldused
    • Arendusuuringu korduv tsükkel (mitu korda läbi käia):
    • Probleemi analüüs/ arendus
    • Disaini protsess
    • Evalvatsioon/ hindamine
    • Järeldused/ üldistused
    • Monitoorimine/ dokumenteerimine

    Arendusuuring kui meeskonnatöö (vt slaidi – novice teacher)
    KN + Eisenschmidt 2007 – mudeli loomine (phd --> arendus)

    --------------------------
    Vt lisaks: www.sotsioloogia.ee/vana/esso3/1/katrin_niglas.htm
    Ettekande slaidid: www.tlu.ee/~katrin/generalia/Generalia.pdf 

    No comments:

    Post a Comment